Frankenstein
on hyvää tarkoittava tiedemies, jonka tavoitteet ovat korkealla. Hän haluaa
herättää elottoman ruumiin henkiin ja luoda uuden ihmisen. Tämä intohimoinen
tiedemies tekee työtä yötä päivää tavoitteensa saavuttamiseksi ja lopulta hänen
onnistuu puhaltaa elämää tekemäänsä ruumiiseen. Hetkenä, jona ruumis herää
henkiin, Frankenstein tajuaa miten kauhistuttava ja iljettävä hänen luomuksensa
on. Hän ei kestä katsoa henkiin heräävää luomustan vaan syöksyy ulos kauhun vallassa. Kerättyään rohkeutensa Frankenstein kuitenkin palaa takaisin työhuoneeseensa ja huomaa,
että hirviö on kadonnut.
Kirjan virallinen lukuasu. |
Mary Shelly
kirjoitti Frankensteinin vuonna 1818. Frankenstein on kauhukirjallisuuden
perusteoksia, monien myöhempien kirjailijoiden innoittaja. Hulluja tiedemiehiä
ja heidän maailmaa uhkaavia keksintöjään on viljelty lukemattomissa tarinoissa
Shellyn jälkeen - puhumattakaan kaikista populaarikulttuurin Frankensteinin
hirviö muunnoksista. Paavo Lehtonen toteaa kolmannen suomenkielisen painoksen
jälkisanoissa, että Mary Shelly oli ensimmäisiä kirjailijoita, joka esitti
tarinan muodossa pelkonsa tieteen kaikkivaltaa kohtaan sekä toi esiin
kysymyksen tieteen saavutusten mahdollisista tuhoisista seurauksista ja
tiedemiesten vastuusta. Lehtosen mukaan vasta seuraavalla vuosisadalla Shellyn esittämät kysymykset ovat nousseet useampien ihmisten huulille.
Jälkisanoissaan Lehtonen toteaa myös, että Shelly on modernin tieteiskirjallisuuden
edelläkävijä, jonka nimetön hirviö on saanut uusia muotoja esimerkiksi
androideina, robotteina ja ihmisiä vastaan nousevina tietokoneina.
Mary Shellyn
kauhutarina yllätti minut moderniudellaan. Populaarikulttuurin muokkaama
Frankensteinin hirviö sai minut odottamaan kirjalta paljon suoraviivaisempaa
hirviötarinaa, jossa hyvä ja paha on selkeästi erotettu. Sain kuitenkin
ilokseni huomata olettamuksieni olevan vääriä. Frankensteinissa ei ole täysin
selvää kuka on hirviö.
”Muista, että sinä olet minut luonut; minun pitäisi olla sinun Aadamisi, mutta pikemminkin minä olen langennut enkeli, jolta sinä syyttä riistät kaiken ilon. Minä näen kaikkialla onnea, joka on minulta täysin kiellettyä. Minä olin lempeä ja hyvä: kurjuus teki minusta paholaisen. Tee minut onnelliseksi, niin minusta tulee jälleen hyveellinen.
- Tiehesi! Minä en kuuntele sinua. Meidän välillämme ei ole mitään siteitä; me olemme vihollisia.”
Hirviöys (se
on varmasti sana) ei ole Shellyn kirjassa itsestään selvää. Ulkomuoto voi
pettää. Kukaan ei ole syntyessään paha, mutta ympäristö voi tehdä meistä
sellaisia. Shellyn tarinan hirviö syntyy tähän maailmaan yhtä viattomana kuin
kuka tahansa, mutta jäätyään heitteille ja yksin, kaikkien lähestymiensä
ihmisten inhoamana, hän muuttuu epätoivoiseksi ja vihaiseksi. Vihoissaan
hirviö kostaa Frankensteinille ja koko ihmiskunnalle tappamalla lapsen. Koska Frankenstein
ei kantanut vastuuta luomuksestaan, hän on yhtä paljon syyllinen kuin
hirviökin.
Frankensteinissa
uskonto ja tiede kohtaavat mielenkiintoisella tavalla. Kirjassa luodaan elämää
tieteen avulla, mikä tekee tiedemiehestä Jumalan. Äkkiseltään voisi siis
ajatella, että kirja on ylistys tieteelle. Toisaalta tulee myös mieleen, että ihminen
epäonnistuu luomistyössään, koska olennosta ei tiedemiehen yrityksistä
huolimatta tule ihmisen kaltaista vaan pelkkä iljettävä irvikuva. Onko sanoma siis se,
että luomistyö on jätettävä Jumalalle?
Oletteko muuten huomanneet, että monissa vanhoissa kirjoissa tarinaa kerrotaan esimerkiksi
kirjeiden kautta? Tällainen tapa kertoa tarinaa tekee tekstistä hyvin
muodollista ja jäykkää. Asioita raportoidaan lukijalle minämuodossa ilman
turhia koukeroita. Frankensteinkin alkaa kehyskertomuksella, jossa kapteeni
Walton kirjoittaa kirjeitä sisarelleen Englantiin. Kapteeni törmää
tutkimusmatkallaan pohjoisessa muukalaiseen, joka on kokenut kovan kohtalon.
Tämä muukalainen on Frankenstein, joka alkaa kertoa tarinaansa Waltonille.
Romantiikan
aikakaudelle tyypillisesti Frankensteinin tarina on kerrottu hyvin
dramaattisesti. Adjektiivit ovat suuria ja mahtavia, tunteet äärimmäisiä ja vavisuttavia.
Frankenstein kuvataan kirjassa niin upeana ihmisenä, että häntä voisi luulla
Jumalaksi. Esimerkiksi kirjan alussa kapteeni Walton kirjoittaa kirjeessä sisarelleen
Frankensteinista näin vaatimattomasti:
”Olen yrittänyt saada selville mikä ominaisuus kohottaa hänet niin suunnattomasti kaikkien muiden koskaan tuntemieni ihmisten yläpuolelle. Uskon, että se on hänen intuitiivinen tarkkanäköisyytensä, nopea ja erehtymätön arvostelukykynsä, selkeydessä ja täsmällisyydessä vertaansa vailla oleva kyky tunkeutua asioiden ytimeen; tähän voit lisätä vielä ilmaisukyvyn ja äänen jonka sävyt ovat kuin sielua herkistävää musiikkia.”
Tällainen
tyyli kertoa tarinaa on mielestäni melko raskas ja mielikuvitukseton. Tarina
etenee kuin juna tapahtumasta toiseen väritettynä mahtipontisilla
adjektiiveilla. Tällaiseen tekstiin verrattuna esimerkiksi Rebekkan
ajatuksenlailla virtaava teksti, jossa adjektiivit ovat huomattavasti
vaatimattomampia, tuntui hyvin modernilta.
Kerronnan
lievästä jäykkyydestä huolimatta Frankensteinin lukeminen on mielestäni hyvin
suositeltavaa. Frankenstein on kauhukirjallisuuden perusteoksia ja
tieteiskirjallisuuden edelläkävijä. Jos nuo tyylilajit kiinnostavat, kannattaa
ehdottomasti lukea, että missä niiden juuret oikein ovat.
Älykästä pohdintaa isosta aiheesta! Aloin pohtia, että mitkähän meidän aikana ilmestyneet kirjat saavat samanlaisen aseman tulevaisuudessa...
VastaaPoistaPs. Hyväksyn erityiseti asukuvan *peukku*
Hitto pitäis itsekin lukea tää kirja, toiseen kertaan. Taisin nimittäin olla ekalla kerralla niin nuori etten välttämättä tajunnut ihan kaikkea!
VastaaPoista