keskiviikko 4. syyskuuta 2013

John Irving on outo äijä

Maailmassa, jossa kaikki on jo tehty, on hyvin vaikea olla omaperäinen. John Irvingin mielikuvituksella se kuitenkin näyttää onnistuvan varsin helposti. Vai tuleeko mieleesi kovinkin monta kirjaa, jossa ortopedi tutkii harrastuksenaan intialaisissa sirkuksissa työskentelevien kääpiöiden verta ja kirjoittaa elokuvakäsikirjoituksia Bollywoodiin?

Ensimmäinen John Irvingin kirja, jonka luin, taisi olla legendaarinen Garpin maailma (1978), joka oli myös herran läpimurtoteos. Kirja kertoo nimensä mukaisesti Garpin elämäntarinan, ja se tarina on alusta alkaen hyvin erikoinen. Garp syntyy 40-luvulla naimattomalle naiselle, joka on tullut siihen tulokseen, ettei kaipaa miestä riesakseen, mutta haluaan kuitenkin saada lapsen. Tämä hyvin omatoiminen ja määrätietoinen nainen ottaa haluamansa sodassa pahoin vammautuneelta mieheltä ja nimeää heidän rakkautensa hedelmän Garpiksi siksi, että ”garp” on ainoa asia, jonka tuo vammautunut sotilas koskaan sanoo. En luonnollisestikaan voinut olla pitämättä Garpin maailmasta. Pidin myös kirjoista Kaikki isäni hotellit (1981), Oman elämänsä sankari (1984) ja Sirkuksen poika (1994). Sitten tartuin kirjaan Välisarjan avioliitto (1974) enkä olisi voinut olla pettyneempi. Viimeisimpänä lukemani Neljäs käsi (2001) ei myöskään kuulu suosikkeihini, mutta jollain tapaa en vain voi olla pitämättä tuostakin kirjasta. Kukapa voisi sanoa ei tarinalle, jossa päähenkilön vasemman käden syö leijona?

”Leijonat haistoivat lihan ja vitkastelu ärsytti niitä. Kun ne alkoivat karjua, kameramies zoomasi niihin ja Patrick Wallingford haistoi aidon spontaanin tilanteen ja tuikkasi mikrofoninsa kohti häkkiä. Hän sai enemmän kuin koko rahan edestä.
                    Tassu heilahti, ja kynsi iski Wallingfordin vasempaan ranteeseen. Mikrofoni putosi. Ennen kuin kukaan ehti kissaa sanoa, hänen vasen kätensä oli kyynärpäätä myöten sisällä häkissä. Vasen olkapää jumiutui kalterien väliin ja vasen käsi oli rannetta myöten leijonan kidassa.”

John Irving ei ole koskaan kuulunut lempikirjailijoihini, mutta silti tartun tasaisin väliajoin hänen kirjoihinsa. En kai vain voi vastustaa Irvingin täysin päättömiä (ja kädettömiä) tarinoita. Hänen tapansa kertoa tarinaa on yksityiskohtainen ja perusteellinen. Irvingin kirjoissa ei ole vain yhtä tarinaa, sillä hän kertoo lähes kaikkien kirjoissaan esiintyvien hahmojen taustat, oli sitten kyseessä päähenkilön lääkäri tai entisen talon ovimikko. Irvingin kirjoissa jokaisella hahmolla on tarina ja ne tarinat ovat yleensä kaikkea muuta kuin tylsiä.

"Schatzman, Gingeleskie, Mengerink & Co:n johtava käsikirurgi oli tohtori Nicholas M. Zajac - ja he taas olivat Massachusettsin johtava käsikirurgian lääkärikeskus. -- Nyt selvästi kaivataan lisätietoja tri Zajacista. Laihuus oli hänelle pakkomielle; hän ei voinut olla kyllin laiha.Tohtorimme oli maratoonari, lintujen tarkkailija, siementen syöjä - tapa jonka hän oli oppinut peipoilta - ja luonnottoman kiinnostunut linnuista ja kuuluisista ihmisistä. Hänestä tuli tähtien käsikirurgi."

John Irvingin mielikuvitusta ei voi kuin ihailla. Hänen kirjoissaan ei koskaan voi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu, mutta jostain oudosta syystä kirjojen tapahtumiin liittyvät lähes aina karhut, sirkukset, Itävalta ja paini. Irvingin kirjoissa todellisuus avautuu suurempana ja kummallisempana kuin olet luullut, mutta nuo oudot tarinat eivät kuitenkaan ole vailla sisältöä. Irvingin kirjat nimittäin käsittelevät usein vakavampiakin aiheita. Oman elämänsä sankari –kirjassa esimerkiksi ovat esillä abortit ja orvot, mikä oli varmasti vielä ravisuttavampaa 1980-luvun Yhdysvalloissa kirjan ilmestyessä.

Kehuistani huolimatta minä en pidä Irvingin kirjoista varauksetta. Vaikka niissä on paljon asioita, joista pidän, en läheskään aina sulata niitä pureksimatta. Pidän monista Irvingin ideoista, mutta en aina niiden toteutuksesta. Kuten jo mainitsinkin, Välisarjan avioliitosta en esimerkiksi pitänyt ollenkaan, sillä siinä ei tapahtunut mitään järkevää. Kirjassa kaikkein kiinnostavinta olivat päähenkilöiden taustatarinat, jotka olivat jälleen kerran hyvin omalaatuisia. Neljännessä kädessä taas ongelmana oli minun kohdallani ehkä se, että mielestäni tarina ei soljunut eteenpäin mitenkään kovin sulavasti.

Irvingin kirjat onnistuvat kuitenkin useimmiten olemaan yhtä aikaa hauskoja, karun suoria, surullisia ja kantaaottavia. John Irving ansaitsee siis tulla approvatuksi, vaikka kaikki hänen kirjansa eivät niin hyviä olekaan. Arvostan hyvin paljon miehen omaleimaisuutta ja mielikuvituksellisuutta, mikä ei ole todellakaan ole itsestään selvä ominaisuus kirjailijalla (muistatko Jonathan Tropperin?). Irvingin kirjoja kannattaa ehdottomasti lukea, sillä ne tekevät maailmasta hieman kiinnostavamman paikan.


4 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen kuvaus Irvingin töistä! Jotain mystisen hyvää siinä on pakko olla koska haluat häiskän kirjoja lukea vaikkei se kirjailijana olekaan suosikkeja. Täytyypä tosiaan tarttua Sirkuksen poikaan tai Kaikki isäni hotellit- kirjaan niinku sillo puhuttiin, tämä kirjoitus onnistui ainakin herättämään lisää mielenkiintoa kirjoja kohtaan!

    Jostain syystä mun on vaikea tarttua ysäriä vanhempaan kirjallisuuteen, en tiedä mistä johtuu. Tämä sama "ongelma" on elokuvien kanssa ja osa must see -elokuvista on näkemättä tämän takia. Ehkä mä ajattelen että vanhemmat kirjat ja leffat on ajankuvassaan niin jäljessä nykypäivästä että ne menettävät osan mielenkiintoisuudestaan sen vuoksi. Lisäksi vanhemmissa elokuvissa mun huomio kiinnittyy monesti lähinnä ei-tarinallisiin asioihin kuten puvustukseen ja miljööseen (koska se on mielenkiintoista), mutta se taas häiritsee keskittymistä itse elokuvaan. Kirjoissa voi kaiken kuvitella itse, eli en voi syyttää samaa syytä tässä. Ehkä se teksti on sitten jotenkin raskaampaa (aloitin taannoin lukea Brighton Rockia, yhtä klassikkoa siis, mutta jouduin jättämään sen kesken koska tuskastuin sen kieleen).

    Tämä mun "asennevamma" on outo, kun ottaa huomioon että oon historiafriikki ja rehellisesti historialliset kirjat taas ovat mielenkiintoisia (ja että luin teininä paljon Kafkaa ja Tsehovia ja jopa Dostojevskia, mutta menköön se sitten pikkuvanhuuden/hipsteriyden piikkiin).

    No mutta tästä olisi hyvä varmaan aloittaa vanhempien kirjojen lukeminen! Ne dekkaritkin alkaa nimittäin tuottaa hedelmää, luen tällä hetkellä niin hyvää että oksat pois (perästä kuuluu kyllä, se on pakko arvostella täällä).

    VastaaPoista
  2. EDIT// Pakko korjata itseäni vielä, että totta kai puvustus ja miljöö ovat elokuvien tärkeitä tarinallisia elementtejä, taisin yrittää tarkoittaa lähinnä sitä, että keskittymiskyky saattaa vuorosanojen ja juonen etenemisen sijaan herpaantua näiden asioiden pohtimiseen.

    VastaaPoista
  3. Ehdottomasti suosittelisin taas kerran kokeilemaan maaperää sieltä mukavuusalueen ulkopuolelta, sillä aika mielenkiintoisia kirjoja on kirjoitettu myös ennen 90-lukua. Itse en ole koskaan kirjojen kirjoitusvuotta kokenut ongelmaksi, mutta itsehän en oikein pysty valitsemaan kirjoja luettavakseni ilman, että olen edes joskus aikaisemmin kuullut niistä tai niiden kirjoittajista. Jotenkin en vain pysty tekemään lukupäätöstä täysin lottoamalla kirjaston hyllyjen välissä. Jonathan Tropperin Seitsemän sietämättömän pitkää päivää on siinä hyvin harvinainen poikkeus, että kyseisen kirjan otin hyllystä ilman mitään ennakkokäsityksiä - tosin kirja oli tuolloin kirjastotädit suosittelee -hyllyssä ja minähän luotan kirjastotäteihin. Eli tuollakin kirjalla oli jonkinlainen suositus. Kai meillä jokaisella siis on ongelmamme kirjojen valitsemisen suhteen.

    Ehkä juuri siksi, että en oikein osaa lotota kirjoja, päädyn kohtuullisen usein lukemaan sellaisia vanhempia kirjoja, joita joku klassikoiksikin kutsuisi (ja dekkareita, ne ovat myös luotettavia, mutta täysin eri syystä, kuten jo aiemmin puhuttiin). Olen vuosien varrellla todennut, että moni klassikoksi ylistetty kirja on maineensa myös ansainnut. Mikäli ne eivät maailman parhaisiin kirjoihin omasta mielestäni kuuluisikaan, ne usein kuitenkin tarjoavat jotain hieman massasta poikkeavaa, mikä vetoaa minuun (ja huonoon muistiini, joka ei muista kuin kaikkein erikoisimmat).

    VastaaPoista
  4. Mä tykkään kirjastossa tarttua randomilla kiinnostavalta vaikuttaviin kirjoihin, siinä on ikäänkuin kisa itsensä kanssa että osaako arvioida kirjan luonteen oikein. Palkintona on itse löydetty tie uuteen maailmaan (höhö jopas on korkealentoisesti sanottu). Esimerkiksi se Hoganin & Del Toron vampyyritrilogia lähti sillä tavalla mukaan eikä tarvinnut katua. "Klassikkoleima" kirjoissa on toki omanlaisensa suositus, mutta jännempää on tarttua kirjaan josta ei tiedä mitään (tai ainakin tiedot on hämärät). Suosituksissa ehkä enemmän luotan kavereiden mielipiteisiin kuin yleisiin muutenkin.

    Nyt kyllä vähän ärsyttää että kirjasto on pitkään suljettu, mun lukupino saattaa sittenkin loppua kesken ja blogissa olis monta mielenkiintoista vinkkausta sulta.

    PS. Silloin kun kävin etsimässä niitä Åsa Larssonin kirjoja sieltä niin ne oli kaikki (!) lainassa samaan aikaan!

    VastaaPoista