Maailmassa,
jossa kaikki on jo tehty, on hyvin vaikea olla omaperäinen. John Irvingin mielikuvituksella
se kuitenkin näyttää onnistuvan varsin helposti. Vai tuleeko mieleesi kovinkin
monta kirjaa, jossa ortopedi tutkii harrastuksenaan intialaisissa sirkuksissa
työskentelevien kääpiöiden verta ja kirjoittaa elokuvakäsikirjoituksia
Bollywoodiin?
Ensimmäinen
John Irvingin kirja, jonka luin, taisi olla legendaarinen Garpin maailma
(1978), joka oli myös herran läpimurtoteos. Kirja kertoo nimensä mukaisesti
Garpin elämäntarinan, ja se tarina on alusta alkaen hyvin erikoinen. Garp syntyy
40-luvulla naimattomalle naiselle, joka on tullut siihen tulokseen, ettei
kaipaa miestä riesakseen, mutta haluaan kuitenkin saada lapsen. Tämä hyvin
omatoiminen ja määrätietoinen nainen ottaa haluamansa sodassa pahoin
vammautuneelta mieheltä ja nimeää heidän rakkautensa hedelmän Garpiksi siksi,
että ”garp” on ainoa asia, jonka tuo vammautunut sotilas koskaan sanoo. En luonnollisestikaan voinut olla pitämättä Garpin maailmasta. Pidin myös kirjoista Kaikki isäni hotellit (1981), Oman
elämänsä sankari (1984) ja Sirkuksen poika (1994). Sitten tartuin kirjaan
Välisarjan avioliitto (1974) enkä olisi voinut olla pettyneempi. Viimeisimpänä
lukemani Neljäs käsi (2001) ei myöskään kuulu suosikkeihini, mutta jollain
tapaa en vain voi olla pitämättä tuostakin kirjasta. Kukapa voisi sanoa ei
tarinalle, jossa päähenkilön vasemman käden syö leijona?
”Leijonat haistoivat lihan ja vitkastelu ärsytti niitä. Kun ne alkoivat karjua, kameramies zoomasi niihin ja Patrick Wallingford haistoi aidon spontaanin tilanteen ja tuikkasi mikrofoninsa kohti häkkiä. Hän sai enemmän kuin koko rahan edestä.Tassu heilahti, ja kynsi iski Wallingfordin vasempaan ranteeseen. Mikrofoni putosi. Ennen kuin kukaan ehti kissaa sanoa, hänen vasen kätensä oli kyynärpäätä myöten sisällä häkissä. Vasen olkapää jumiutui kalterien väliin ja vasen käsi oli rannetta myöten leijonan kidassa.”
John Irving
ei ole koskaan kuulunut lempikirjailijoihini, mutta silti tartun tasaisin
väliajoin hänen kirjoihinsa. En kai vain voi vastustaa Irvingin täysin
päättömiä (ja kädettömiä) tarinoita. Hänen tapansa kertoa tarinaa on
yksityiskohtainen ja perusteellinen. Irvingin kirjoissa ei ole vain yhtä
tarinaa, sillä hän kertoo lähes kaikkien kirjoissaan esiintyvien
hahmojen taustat, oli sitten kyseessä päähenkilön lääkäri tai entisen talon
ovimikko. Irvingin kirjoissa jokaisella hahmolla on tarina ja ne tarinat ovat
yleensä kaikkea muuta kuin tylsiä.
"Schatzman, Gingeleskie, Mengerink & Co:n johtava käsikirurgi oli tohtori Nicholas M. Zajac - ja he taas olivat Massachusettsin johtava käsikirurgian lääkärikeskus. -- Nyt selvästi kaivataan lisätietoja tri Zajacista. Laihuus oli hänelle pakkomielle; hän ei voinut olla kyllin laiha.Tohtorimme oli maratoonari, lintujen tarkkailija, siementen syöjä - tapa jonka hän oli oppinut peipoilta - ja luonnottoman kiinnostunut linnuista ja kuuluisista ihmisistä. Hänestä tuli tähtien käsikirurgi."
John
Irvingin mielikuvitusta ei voi kuin ihailla. Hänen kirjoissaan ei koskaan voi
tietää mitä seuraavaksi tapahtuu, mutta jostain oudosta syystä kirjojen tapahtumiin liittyvät lähes aina karhut, sirkukset, Itävalta ja paini. Irvingin
kirjoissa todellisuus avautuu suurempana ja kummallisempana kuin olet luullut,
mutta nuo oudot tarinat eivät kuitenkaan ole vailla sisältöä. Irvingin kirjat nimittäin
käsittelevät usein vakavampiakin aiheita. Oman elämänsä sankari –kirjassa esimerkiksi
ovat esillä abortit ja orvot, mikä oli varmasti vielä ravisuttavampaa
1980-luvun Yhdysvalloissa kirjan ilmestyessä.
Kehuistani
huolimatta minä en pidä Irvingin kirjoista varauksetta. Vaikka niissä on paljon
asioita, joista pidän, en läheskään aina sulata niitä pureksimatta. Pidän monista
Irvingin ideoista, mutta en aina niiden toteutuksesta. Kuten jo mainitsinkin,
Välisarjan avioliitosta en esimerkiksi pitänyt ollenkaan, sillä siinä ei
tapahtunut mitään järkevää. Kirjassa kaikkein kiinnostavinta olivat päähenkilöiden
taustatarinat, jotka olivat jälleen kerran hyvin omalaatuisia. Neljännessä
kädessä taas ongelmana oli minun kohdallani ehkä se, että mielestäni tarina ei
soljunut eteenpäin mitenkään kovin sulavasti.
Irvingin kirjat onnistuvat kuitenkin useimmiten olemaan yhtä aikaa hauskoja, karun suoria, surullisia ja kantaaottavia. John Irving
ansaitsee siis tulla approvatuksi, vaikka kaikki hänen kirjansa eivät niin hyviä
olekaan. Arvostan hyvin paljon miehen omaleimaisuutta ja
mielikuvituksellisuutta, mikä ei ole todellakaan ole itsestään selvä ominaisuus
kirjailijalla (muistatko Jonathan Tropperin?). Irvingin kirjoja kannattaa
ehdottomasti lukea, sillä ne tekevät maailmasta hieman kiinnostavamman paikan.
Mielenkiintoinen kuvaus Irvingin töistä! Jotain mystisen hyvää siinä on pakko olla koska haluat häiskän kirjoja lukea vaikkei se kirjailijana olekaan suosikkeja. Täytyypä tosiaan tarttua Sirkuksen poikaan tai Kaikki isäni hotellit- kirjaan niinku sillo puhuttiin, tämä kirjoitus onnistui ainakin herättämään lisää mielenkiintoa kirjoja kohtaan!
VastaaPoistaJostain syystä mun on vaikea tarttua ysäriä vanhempaan kirjallisuuteen, en tiedä mistä johtuu. Tämä sama "ongelma" on elokuvien kanssa ja osa must see -elokuvista on näkemättä tämän takia. Ehkä mä ajattelen että vanhemmat kirjat ja leffat on ajankuvassaan niin jäljessä nykypäivästä että ne menettävät osan mielenkiintoisuudestaan sen vuoksi. Lisäksi vanhemmissa elokuvissa mun huomio kiinnittyy monesti lähinnä ei-tarinallisiin asioihin kuten puvustukseen ja miljööseen (koska se on mielenkiintoista), mutta se taas häiritsee keskittymistä itse elokuvaan. Kirjoissa voi kaiken kuvitella itse, eli en voi syyttää samaa syytä tässä. Ehkä se teksti on sitten jotenkin raskaampaa (aloitin taannoin lukea Brighton Rockia, yhtä klassikkoa siis, mutta jouduin jättämään sen kesken koska tuskastuin sen kieleen).
Tämä mun "asennevamma" on outo, kun ottaa huomioon että oon historiafriikki ja rehellisesti historialliset kirjat taas ovat mielenkiintoisia (ja että luin teininä paljon Kafkaa ja Tsehovia ja jopa Dostojevskia, mutta menköön se sitten pikkuvanhuuden/hipsteriyden piikkiin).
No mutta tästä olisi hyvä varmaan aloittaa vanhempien kirjojen lukeminen! Ne dekkaritkin alkaa nimittäin tuottaa hedelmää, luen tällä hetkellä niin hyvää että oksat pois (perästä kuuluu kyllä, se on pakko arvostella täällä).
EDIT// Pakko korjata itseäni vielä, että totta kai puvustus ja miljöö ovat elokuvien tärkeitä tarinallisia elementtejä, taisin yrittää tarkoittaa lähinnä sitä, että keskittymiskyky saattaa vuorosanojen ja juonen etenemisen sijaan herpaantua näiden asioiden pohtimiseen.
VastaaPoistaEhdottomasti suosittelisin taas kerran kokeilemaan maaperää sieltä mukavuusalueen ulkopuolelta, sillä aika mielenkiintoisia kirjoja on kirjoitettu myös ennen 90-lukua. Itse en ole koskaan kirjojen kirjoitusvuotta kokenut ongelmaksi, mutta itsehän en oikein pysty valitsemaan kirjoja luettavakseni ilman, että olen edes joskus aikaisemmin kuullut niistä tai niiden kirjoittajista. Jotenkin en vain pysty tekemään lukupäätöstä täysin lottoamalla kirjaston hyllyjen välissä. Jonathan Tropperin Seitsemän sietämättömän pitkää päivää on siinä hyvin harvinainen poikkeus, että kyseisen kirjan otin hyllystä ilman mitään ennakkokäsityksiä - tosin kirja oli tuolloin kirjastotädit suosittelee -hyllyssä ja minähän luotan kirjastotäteihin. Eli tuollakin kirjalla oli jonkinlainen suositus. Kai meillä jokaisella siis on ongelmamme kirjojen valitsemisen suhteen.
VastaaPoistaEhkä juuri siksi, että en oikein osaa lotota kirjoja, päädyn kohtuullisen usein lukemaan sellaisia vanhempia kirjoja, joita joku klassikoiksikin kutsuisi (ja dekkareita, ne ovat myös luotettavia, mutta täysin eri syystä, kuten jo aiemmin puhuttiin). Olen vuosien varrellla todennut, että moni klassikoksi ylistetty kirja on maineensa myös ansainnut. Mikäli ne eivät maailman parhaisiin kirjoihin omasta mielestäni kuuluisikaan, ne usein kuitenkin tarjoavat jotain hieman massasta poikkeavaa, mikä vetoaa minuun (ja huonoon muistiini, joka ei muista kuin kaikkein erikoisimmat).
Mä tykkään kirjastossa tarttua randomilla kiinnostavalta vaikuttaviin kirjoihin, siinä on ikäänkuin kisa itsensä kanssa että osaako arvioida kirjan luonteen oikein. Palkintona on itse löydetty tie uuteen maailmaan (höhö jopas on korkealentoisesti sanottu). Esimerkiksi se Hoganin & Del Toron vampyyritrilogia lähti sillä tavalla mukaan eikä tarvinnut katua. "Klassikkoleima" kirjoissa on toki omanlaisensa suositus, mutta jännempää on tarttua kirjaan josta ei tiedä mitään (tai ainakin tiedot on hämärät). Suosituksissa ehkä enemmän luotan kavereiden mielipiteisiin kuin yleisiin muutenkin.
VastaaPoistaNyt kyllä vähän ärsyttää että kirjasto on pitkään suljettu, mun lukupino saattaa sittenkin loppua kesken ja blogissa olis monta mielenkiintoista vinkkausta sulta.
PS. Silloin kun kävin etsimässä niitä Åsa Larssonin kirjoja sieltä niin ne oli kaikki (!) lainassa samaan aikaan!