Ennen kuin lähdimme reissuun viimeksi, matkakumppanini sai neronleimauksen ja latasi puhelimeensa pari
alennuksessa ollutta äänikirjaa. Neron työksi tätä voi kutsua siksi, että
bussissa lukiessa tulee pahaolo – äänikirjoja kuunnellessa ei. Otimme siis
molemmat kuulokkeet mukaan ja sellaisen jakajan, että saatiin kahdet kuulokkeet
yhteen puhelimeen, ja tadaa! – niin oli matkustamisesta, sen sisältämästä
odottamisesta ja loputtomasta istumisesta tehty paljon hauskempaa.
Nuo kaksi matkalle päätynyttä
äänikirjaa olivat Agatha Christien Askel tyhjyyteen (1934, Why Didn´t They Ask
Evans?) ja Idän pikajunan arvoitus (1934, Murder on the Orient Express). Sattumalta alennuksesta löytyi
kaksi peräkkäin samana vuonna julkaistua kirjaa Christien mittavasta
tuotannosta. Aina yhtä luotettavan Wikipedian mukaan Christien kirjoja on myyty
noin kaksi miljardia kappaletta ja niitä on käännetty 44 kielelle. Ilmeisesti vain Raamattu, Jules Vernen kirjoja
ja Harry Pottereita on käännetty useammalle kielelle. Kukapa ei siis olisi
koskaan kuullut tai lukenut Agatha Christietä – dekkarikuningatarta.
Agatha Christien Kymmenen pientä
neekeripoikaa on yksi suosikkikirjoistani, mutta muuten Christien kirjoista ei
ole yksikään noussut merkittävästi muiden yläpuolelle, vaikka niitä useampia
olen lukenutkin. Pidän kuitenkin Christien tyylistä: kiemuraisista juonista,
mahdottomista mysteereistä ja tunnelmasta, joka on sekoitus jännitystä,
huumoria ja vuosikymmenten takaista englantilaista kohteliaisuutta. Christien
kirjaan tarttuessaan tietää mitä saa, mutta se ei ole huono asia. Niissä on
jotain tuttua ja turvallista, niiden avulla teet aikamatkan aivan toisenlaiseen aikaan ja paikkaan, joka pysyy aina samanlaisena. Kirjat ovat kestäneet aikaa, sillä mysteeri ei vanhene. On aina
yhtä hauskaa yrittää ratkaista kuka oli murhaaja, sillä toisin kuin monissa
nykydekkareissa, joissa yksi johtolanka vie toisen luo, niin Christien
kirjoissa kaikki epäillyt esitellään jo kirjan alussa.
Ensimmäisenä kuuntelimme
reissussa kirjan Askel tyhjyyteen. Sitä luki ihanan unettavalla äänellä Lars
Svedberg. Tarina alkaa kun pikku
kaupungin papin aikuinen poika Bobby löytää golf-kaverinsa kanssa kuolemaisillaan olevan
miehen, joka on pudonnut jyrkänteen reunalta alas. Bobby jää loukkaantuneen
miehen luokse sillä välin kun hänen ystävänsä lähtee hakemaan apua.
Jyrkänteeltä pudonnut mies on tajuton, mutta hän palaa tajuihinsa vielä
hetkeksi ennen kuolemaansa ja kysyy ”Mikseivät he hakeneet Evansia?” Tämän mystisen
kysymyksen jälkeen mies kuolee. Tapaus näyttää onnettomuudelta kunnes joku
yrittää murhata Bobbynkin. Jyrkänteeltä pudonneen miehen tapaus on kuitenkin jo
viranomaisten puolesta selvitetty, joten Bobby ja hänen ystävänsä Frankie
alkavat leikkimään salapoliiseja.
Monissa Agatha Christien
kirjoissa on päähenkilönä jompikumpi hänen kuuluisista etsivistään: Neiti
Marple tai Hercule Poirot. Askel tyhjyyteen –kirjassa ei seikkaile kumpikaan,
mutta toisessa matkalle päässeessä äänikirjassa, Idän pikajunan arvoituksessa,
on päähenkilönä Hercule Poirot. Hercule Poirot on pieni ja pyöreä belgialainen
etsivä, jolla on huolellisesti käherretyt ja vahatut viikset. Hän on
pikkutarkka ja hienosteleva, mutta erittäin pätevä etsivä. Hän on ylpeä siitä,
että voi selvittää rikoksia vain istumalla nojatuoliinsa ja käyttämällä pieniä
harmaita aivosolujaan.
Idän pikajunan arvoitus alkaa luonnollisesti murhalla
Idän pikajunassa. Murhattua miestä on pistetty itämaisella tikarilla kahteentoista kertaan, minkä jälkeen murhaaja on poistunut paikalta kenenkään näkemättä. Kaikeksi onneksi (kaikille paitsi murhaajalle) Hercule Poirot
on junassa myös. Idän pikajunassa syntyy suljetun
paikan arvoitus, jossa murhaajan on pakko olla joku junan matkustajista, koska
juna on juuttunut lumeen kesken matkan. Kukaan ei siis ole voinut poistua
junasta jälkiä jättämättä. Hercule Poirot ottaa vastuulleen arvoituksen ratkaisemisen
ja alkaa kuulustella matkustajia junan seisoessa lumessa jossakin päin Jugoslaviaa. Kirjan tapahtumat sijoittuvat lähes kokonaan tuohon idänpikajunaan ja tarina käy läpi askel askeleelta Poirotin kuulusteluja ja niistä selvinneitä johtolankoja.
Christien kirjat toimivat
äänikirjana ja matkakuunneltavana mielestäni äärimmäisen hyvin. Ne olivat
omalla tavallaan hauskoja ja mysteerien ratkaisua oli hyvä arvuutella
matkakumppanin kanssa. Välillä lukijan eläytymiset eri henkilöiden ääniin
naurattivat, mutta tavallaan se kuului asiaan, sillä Agatha Christien kirjat ovat täynnä persoonallisia henkilöitä. Kirjat ovat myös omalla tavallaan hauskoja
ja epätodellisia kaikkine juonenkäänteineen, mikä ehkä se johtuu ainakin osittain tarinoiden
tapahtumien sijoittumisesta vuosikymmenten taakse.
Suosittelen siis Agatha
Christietä ja äänikirjoja niin yhdessä kuin erikseenkin. Ainut haittapuoli näiden kirjojen kuuntelemisessa oli se, että matkakumppanini
ja minä nukahtelimme vuorotellen busseissa, junissa ja lentokoneissa
kuunnellessamme Lars Svedbergin lukemia tarinoita – oli siis aika monta kertaa otettava taaksepäin, että
saisi taas juonesta kiinni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti